Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Specifika romské populace zpracovaná metodami a technikami dramatické výchovy
Blovská, Markéta ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem multikulturní výchovy zpracovaným metodami a technikami dramatické výchovy. Teoretická část pojednává o dramatické výchově, jejích cílech, metodách a technikách a jejím zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále o romské populaci a tím, co je pro ní specifické, multikulturní výchově, jejích cílech a zařazení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit žákům mladšího školního věku historii, kulturu, hodnoty a způsob života romské populace, která je v České republice ovlivněna asimilační politikou minulého století. Touto lekcí dramatické výchovy zaměřené na poznávání specifik Romů se snažím předcházet nebo ovlivnit předsudky. Tuto národnostní menšinu jsem zvolila proto, že je v České republice největší a váže se k ní asi nejvíce předsudků. Klíčová slova dramatická výchova, strukturované drama, multikulturní výchova, romská populace, kultura a historie Romů, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, mladší školní věk
Strukturované drama jako prostředek k prevenci šikany
Čermáková, Michaela ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce se věnuje metodě strukturovaného dramatu a její pomoci v prevenci šikany, konkrétně pochopení role mlčícího svědka jako osoby, která může zamezit šikaně, pokud z ní vystoupí. Teoretická část vymezuje termín šikana, popisuje formy, příčiny a charakteristické znaky šikanování mezi žáky prvního stupně základní školy. V této části práce je rovněž definována zvolená metoda strukturovaného dramatu, její postupy a techniky. Součástí praktické části je vytvořené strukturované drama a jeho reflexe. Pomocí dotazníkového šetření je zkoumán postojový posun u vybraných žáků v rozhodnutí vystoupit z role mlčícího svědka. Výchozí a koncovou fází zkoumaného posunu je období bezprostředně před realizací strukturovaného dramatu a doba několika měsíců po jeho realizaci. KLÍČOVÁ SLOVA: Strukturované drama, dramatická výchova, metody a techniky, šikana, mlčící většina, prevence, první stupeň ZŠ, rozhodování
Porozumění problému dyslexie prostřednictvím strukturovaného dramatu
Stocková, Jana ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Tato práce se skládá z teoretické a praktické části a zabývá se tématem Porozumění problému dyslexie prostřednictvím strukturovaného dramatu. Teoretická část se skládá ze tří částí. První část se věnuje dramatické výchově, druhá strukturovanému dramatu a třetí dyslexii. Část týkající se dramatické výchovy je dále dělena do třech kapitol věnujících se dramatické výchově obecně, jako samostatnému předmětu a jejím formám. V části věnované strukturovanému dramatu se nachází pět kapitol, jež nejprve vymezují strukturované drama obecně a poté jeho místu ve výuce, struktuře, technikám a plánování. v části, jež se zabývá dyslexií, se nachází taktéž pět kapitol. První se opět věnuje dyslexii obecně. Další se věnují jejím projevům, diagnostice a reedukaci, specifickým poruchám učení a vztahům dyslektika s rodinou, školou a spolužáky. Praktická část je tvořena lekcí strukturované dramatu a reflexemi a postřehy získaných během realizací dramatu.
Efektivita výuky Starých pověstí českých a moravských metodou strukturovaného dramatu v porovnání s efektivitou frontální výuky.
Opltová, Petra ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Váňová, Michaela (oponent)
Diplomová práce porovnává efektivitu výuky Starých pověstí českých a moravských metodou strukturovaného dramatu s efektivitou frontální výuky identického učiva. Výzkumný cíl práce se zaměřuje na porovnání výsledků učení žáků, kteří byli učeni metodou strukturovaného dramatu, s výsledky žáků, kteří byli učeni na základě frontální výuky. Dále práce zjišťuje, zda při výuce metodou strukturovaného dramatu žáci lépe chápou motivy jednání druhých. Teoretická část se věnuje definici dramatické výchovy, cílům dramatické výchovy, principům dramatické výchovy, pojednává o dramatické výchově jako o metodě vyučování, a o hodnocení v dramatické výchově. Z metod a technik dramatické výchovy je pozornost zaměřena na strukturované drama. Teoretická část se dále věnuje frontální výuce - základní charakteristika, stručná historie, dnešní pojetí, výhody a nevýhody. Závěr teoretické části se věnuje porovnání dramatické výchovy a frontální výuky. Praktická část obsahuje popis průběhu pretestace - ka školy, průběh a reflexe pretestace. Dále jsou zahrnuty přípravy na hodiny učené metodou strukturovaného dramatu a přípravy na hodiny učené frontální výukou. Hlavním obsahem praktické části práce je popis celého procesu výzkumu - charakteristika školy, ve které byl výzkum realizován, charakteristika výzkumného vzorku, reflexe hodin...
Dramatická výchova jako cesta k porozumění závažným sociálním tématům.
Pospíšilová, Marie ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Váňová, Michaela (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na téma multikulturní výchovy, a to na začleňování žáka s odlišným mateřským jazykem do prostředí základní školy, prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy, konkrétně prostřednictvím strukturovaného dramatu. Teoretická část pojednává o dramatické výchově a strukturovaném dramatu. Dále o multikulturní výchově, jejím uplatňování ve školství a o žákovi s odlišným mateřským jazykem a jeho přijímání i začleňování do školního a třídního prostředí. V praktické části se pomocí strukturovaného dramatu snažím přiblížit složitost začleňování se nově přistěhovaného žáka s odlišným mateřským jazykem do nové třídy. KLÍČOVÁ SLOVA dramatická výchova, multikulturní výchova, žák s odlišným mateřským jazykem, strukturované drama, první stupeň základní školy
Zpracování vybraných etických témat z knihy Poklady pod sněhem prostřednictvím strukturovaného dramatu.
Kubrová, Kateřina ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Marušák, Radek (oponent)
Ve své diplomové práci se zabývám zpracováním etických témat z knihy Poklady pod sněhem prostřednictvím strukturovaného dramatu. Cílem této práce bylo nalézt odpověď na otázku: Dokážou žáci na základě prožitku ve strukturovaném dramatu nalézt řešení, která by mohla předcházet neetickému jednání? Práce je dělena na teoretickou a praktickou část, přičemž praktická část vychází z odborných podkladů části teoretické. První část obsahuje vymezení vzdělávacích oborů Etická výchova, Dramatická výchova a Český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávaní a také postavení těchto oborů ve Školním vzdělávacím programu Základní školy Kunratice (Komunikace - Učení - Kooperace), jelikož byl v této základní škole prováděn praktický výzkum se žáky 5. třídy. Tyto obory se vzájemně prolínají v autorském strukturovaném dramatu "O přátelství, které překonalo různé překážky", které slouží jako nástroj pro výzkum samotný. V první části jsou tedy dále vymezeny pojmy jako dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, použité metody a techniky ve vlastním strukturovaném dramatu a osobnost učitele dramatické výchovy, které s tímto nástrojem souvisí. Zmiňované autorské drama je vytvořeno na motivy knihy Poklady pod sněhem, proto teoretická část obsahuje i životopis její...
Dramatická výchova v programech primární prevence
Hejzlarová, Marie ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Práce pojednává o možnosti využití postupů dramatické výchovy v programech prevence. Cílem práce bylo zmapovat možnosti, které toto propojení nabízí. Hlavní otázkou práce je, zda jsou metody dramatické výchovy vhodným metodickým nástrojem v tomto typu edukační práce s dětmi. Teoretická část práce mapuje oba tyto obory a jejich propojení. Praktická část je dělená podle témat, kterými se zabývají konkrétní lekce. Témata jsou: Šikana, Vztah ke stáří a Virtuální svět. Témata jsou v úvodu podložena teoretickou částí. Následují autorské lekce dramatické výchovy na dané téma a vyhodnocení hlavní výzkumné otázky v konkrétních skupinách: Je dramatická výchova schopná utvářet společensky hodnotné postoje a hodnoty? V závěrech jsou zodpovězeny všechny výzkumné otázky: Jsou navržené bloky funkční a realizovatelné? Jsou dramaticko-výchovné aktivity použité v lekci pro žáky náročné? Je pro žáky (4. -5. třída) tato forma preventivních programů poutavá? K výzkumu bylo využito dotazníkového šetření a pozorování dané skupiny. Realizace probíhaly ve více třídách (téma šikana (2), vztah ke stáří (4), virtuální svět (3)). Výsledky výzkumu ukazují, že lekce uvedené v práci jsou funkční a realizovatelné. Žákům nedělalo potíže plnit jednotlivé aktivity a celé lekce považovali za poutavé. Dotazníkové setření poukázalo na...
Prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy.
Robovská, Nikola ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu prevence šikany pomocí metod dramatické výchovy. Její teoretická část je odborným podkladem, z nějž vychází celá praktická část. Umožňuje hlubší náhled do problematiky šikany. Skrze ni se můžeme dozvědět, co pojem šikana znamená. Jaké jsou její hlavní rysy a formy, abychom ji mohli lépe odhalit. Kdo šikanu tvoří, kdo tedy je jejím hlavním aktérem. Co vede člověka k šikanování, jaké jsou její hlavní příčiny. S čímž souvisí i následky šikany. Dále se teoretická část věnuje vyšetřování, prevenci šikany a nesmíme opomenout kapitolu, která nám přibližuje prostředí dramatické výchovy, neboť právě o ni se opírá praktická část. Těžištěm praktické části je tvorba projektu, který je zacílen na realizaci strukturovaného dramatu, které se věnuje prevenci šikany pomocí metod dramatické výchovy. Součástí praktické části je i dotazník, který představuje pohled učitelů na užití metod dramatické výchovy jako účinné prevence šikany. Můžeme se dozvědět jaká úskalí, ale i výhody projekt přináší a jak vypadal průběh jeho realizace. KLÍČOVÁ SLOVA šikana, prevence, dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, třídní učitel, školní třída
Jedinec proti většině
Černochová, Barbora ; SEDLÁČEK, Martin (vedoucí práce) ; VALENTA, Josef (oponent)
Tato práce se věnuje tématu konformity jedince a působení tlaku většiny na jednotlivce. Průzkum tohoto tématu vychází z osobní potřeby věnovat se problematice, kterou shledávám v kontextu současného společenského vývoje jako aktuální a hodící se k reflexi. Teoretická část se věnuje tématu z obecného hlediska, upozorňuje na psychologické výzkumy provedené na toto téma, a nahlíží na konformitu v období dospívání z pohledu vývojové psychologie. Praktická část popisuje realizaci projektu, jehož podkladem se stalo drama Maryša od bratří Mrštíků a postupy využívané ve strukturovaném dramatu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.